Goede vragen maken? Raadpleeg de Vragendokter

Goede vragen maken? Raadpleeg de Vragendokter

Je kent het wel: een collega heeft vragen voor inwoners bedacht. Maar als je ze ziet, zie je wat er mis is. Te veel vragen. Te veel moeilijke woorden. Te veel gedacht vanuit de zender en te weinig vanuit de inwoner (of medewerker.). Wat is wijsheid? Alleen ‘nee’ zeggen is vaak geen optie. Er is ook een ‘ja’ nodig maar dan tegen iets beters. Lees verder >

Read More

Bezig met communicatie-inzet in 2025? Voer het opgavegesprek!

Bezig met communicatie-inzet in 2025? Voer het opgavegesprek!

Veel teams Communicatie voeren dit kwartaal gesprekken met MTs en vakcollega’s over de inzet van communicatie in 2025. Als je niet uitkijkt leidt tot een wensenlijst die de beschikbare capaciteit van team Communicatie vèr overtreft. Het is een bekende valkuil, kenmerkend voor het bureaumodel. Kunst is om aan het stuur te komen. Zes stappen. Bekijk ze hier >

Read More

Keuze van participatietools hangt af van de vraag die je hebt

Keuze van participatietools hangt af van de vraag die je hebt

In 2021 alweer schreef Christine Bleijenberg dit artikel over participatietools. Welke moet je kiezen? Volgens Christine is het type vraag dat je stelt richtinggevend voor de functionaliteit van de tool én voor de inzet die van deelnemers wordt gevraagd én voor het soort uitkomsten dat je kunt verwachten. Daarom maakt ze onderscheid tussen 2 typen vragen: persoonsgerichte en oplossingsgerichte vragen. Lees meer >

Read More