Praktijkvoorbeeld: welke informatiekanalen gebruiken inwoners?
/Een cruciale vraag als het gaat om de invulling van communicatio. Maar wie onderzoekt het in de praktijk? Wij deden dat twee jaar geleden samen met de Gemeente Wassenaar. We maakten samen met Communicatie een vragenlijst en gooiden het sleepnet breed uit. Dus niet alleen via het bekende panel maar ook met een betaalde advertentie op Facebook en Instagram. Want in tegenstelling tot een panels waar maximaal kwart van de bevolking zich voor aanmeldt, bevatten deze twee social media-kanalen driekwart van de bevolking. Als je ook nog eens QR-code met een paar regels toelichting opneemt in de gemeenterubriek bereik je ook mensen die niet in een panel of op social media zitten.
Als je toch vragen gaat stellen vraag mensen dan ook eens naar:
- de begrijpelijkheid per kanaal
- relevantie van elk kanaal
- of men nog iets mist per kanaal
- et cetera
Dat is makkelijker dan je misschien denkt. Deze inwonerconsultatie nam slechts twee weken in beslag, van start tot finish. Van het maken van de vragen en het werven van deelnemers tot en met het analyseren van (open en gesloten) antwoorden, wegen van scheef verdeelde groepen en het maken van een samenvattende powerpoint en infographic.
Ook iets voor jullie? Stuur me een PM dan voeren we dit publieksonderzoek dit jaar nog uit.