Weekendboodschap: vraag inwoners ook wat ze zelf kunnen doen aan geluidsoverlast

Elke vier jaar moeten gemeenten een nieuw Actieplan Geluid maken. Naast feitelijke metingen en meldingen, willen veel gemeenten ook weten wat de beleving van inwoners is. Afgelopen jaar onderzochten we dat samen met DGMR bij zeven gemeenten in Zuid- en Noord-Holland.

Kunst is om vingerwijs-vragen te vermijden. Anders krijg je als gemeente alleen de aapjes op je schouder. Hoe doe je dat? Vraag naast de beleving van geluid en wat anderen kunnen doen, ook naar wat mensen zelf kunnen doen.

Bij een gemeente als de Gemeente Katwijk gaf 39 procent bij deze vraag aan zelf met een overlastgever in gesprek te (kunnen) gaan. Ook andere handelingsperspectieven werden spontaan genoteerd. Het is misschien niet veel, maar ook dit soort antwoorden (laten) zien leidt tot een beter overzicht van alle handelingsperspectieven - van overheden, organisaties én inwoners.

En geluidsoverlast van Schiphol? Ja, veel mensen vliegen en daar ligt dus ook een knop om aan te draaien. Alleen doen we/ze het niet altijd, maar dat is een andere discussie.