Duidelijke beleidsdoelen zijn cruciaal voor Communicatie

Doe je de goede dingen en doe je die goed? Hoe weet je dat? Renata Verloop en ik kijken met teams Communicatie regelmatig terug op hun inzet. Waarmee heeft Communicatie het verschil gemaakt? Hoe weten we dat? Welke inzichten geeft dit?

Uit alle ervaringen komt één rode draad naar voren: hoe beter het beleid is, hoe meer impact Communicatie maakt. Beide zijn ook danspartners. Vaak merk je het aan concrete doelen bij beleid: zijn deze er wel of zijn deze er niet? Dat maakt een wereld van verschil.

Stel: je wordt gevraagd om de communicatie te verzorgen voor een zomerprogramma voor jongeren. Wanneer zijn we tevreden? Als de vakafdeling een doel heeft is dat al een goed teken.

Als het doel ook nog eens concreet is, is het beter. Bijvoorbeeld als de vakafdeling aangeeft dat ze graag minimaal 100 jongeren ziet deelnemen aan een zomerprogramma omdat ze weet dat er 200 jongeren behoefte aan hebben.

Het wordt nog beter als de vakafdeling ook weet waar geïnteresseerde jongeren behoefte aan hebben. Onderbouwing van de doelen en maatregelen helpen enorm. Dan is de kans dat je samen impact maakt veel groter.

Wat moet je doen als beleid geen concrete doelen heeft? Dan moet je ze gaan losmaken. Grootste valkuil is om te wachten op de vakafdeling. Dat leidt vaak tot een uitvoerende rol voor Communicatie, ongelijkwaardig. Zou ik bij belangrijke maatschappelijke opgaven niet doen: professionele communicatie is daar te onmisbaar voor. In actie komen dus.


Mijn advies is om je actief te verdiepen in inhoud, impact en issues. Bijvoorbeeld in 4 stappen:

🌐 Google eens op de maatschappelijke opgave of de maatregel waar de vakafdeling mee zit. Wat werkt wel, wat niet en waarom wel of niet? Wat leert je dit?

😀 😡 😧 🤔 Kijk eens naar het maatschappelijke argument en sentiment. Maak een overzicht van de soorten steun, kritiek, vragen en suggesties die je ziet – algemeen of in je eigen werkgebied. Misschien iets voor de Newsroom?

☠ Breng op basis van stap 1 en stap 2 issues in kaart. Ook potentiële issues. Issuemanagement inbrengen is onderdeel van onze rol.

👇 Agendeer het omgevingsbeeld en issue-overzicht op het goede niveau. Refereer zo nodig aan waarden als ‘samen met inwoners en organisaties werken we aan de stad’, ‘we weten wat er leeft’ of ‘we gaan transparant te werk’. Deze waarden vergeet men soms wel eens maar vormen een belangrijk richtsnoer hebben voor ons handelen. Benoem ze je daarom actief.

Zo kom je niet alleen onderbouwd aan tafel, je bent voor de vakafdeling ook direct een actieve, gelijkwaardige partner voor de maatschappelijke opgave. Ook Communicatie gaat er de goede dingen door doen – samen met die danspartners dus.

#impact #communicerenmetfocus #luisterenduidendoen