Weekendboodschap: over dienstverlening doen de meest wilde aannames de ronde
/Iedereen heeft verstand van dienstverlening, zo lijkt het. 'We moeten een extra avond open'. 'Op vrijdag moeten we dicht'. 'Er moet een extra serviceloket in het dorp komen.' Regelmatig neemt de raad een motie van deze strekking aan, zonder getoetst te hebben waar de behoefte echt ligt. Wethouder en communicatiecollega's zitten daarna vaak met de handen in het haar. Ik krijg ze soms aan de telefoon: niet de wethouder dan, maar de communicatiecollega.
'Waarom laat je de dienstverlening niet gewoon onderzoeken?' is mijn antwoord. Alles kun je onderzoeken, kleinschalig of representatief of allebei. Als je maar de goede vragen aan mensen stelt. Dat hebben we in dit geval ook gedaan met de collega's van de Gemeente Loon op Zand. Een mooi resultaat waar raad, college en organisatie mee verder konden.
Denk je ook aan een dienstverleningspeiling als deze? Vergeet bij het maken van de vragen niet om ook vragen over dingen op te nemen waar je nog mee bezig bent. Bijvoorbeeld: hoe bekend zijn mensen met de mogelijkheid om ondertrouw online te regelen? Of staan mensen open voor bezorging van hun nieuwe paspoort aan huis? Mag dat wat kosten?
Vergeet ook niet om mensen te vragen naar waarom ze (n)iets vinden: de antwoorden op één open vraag zijn soms meer waard dan 1.000 gesloten vragen.
Cruciaal voor een weloverwogen besluit van de raad, zeg ik als oud-raadslid.
______________________________________
#mensenbetrekken #inwonerconsultatie #participatiebijdestartvanbeleid