Newsrooms verder in opkomst
/In november deden Renata Verloop en ik onderzoek naar de organisatie van Communicatie bij meer dan 100 gemeenten. Daarbij stelden we ook vragen over de Newsroom: hèt knooppunt waar signalen van buiten worden opgevangen, geduid en doorvertaald naar woordvoering, communicatieadvies, klantcontact, beleidsvorming, uitvoering en bestuur.
De Newsroom is niet meer weg te denken bij gemeenten. Eén op de drie gemeenten heeft een Newsroom, 7,6% krijgt er binnenkort één en bijna een kwart denkt er over na. De belangrijkste taken voor de newsroom zijn: online mediamonitoring (90%), webcare (67%), produceren en publiceren van content (58%), het maken van een dagelijks omgevingsbeeld (57%) en het maken van omgevingsanalyses van communicatieprioriteiten en issues (51%).
Veel Newsrooms stuiten in hun eerste fase op plafonds binnen èn buiten het team Communicatie. Omgevingssignalen worden soms als niet relevant ervaren. Kritische artikelen in lokale media worden geduid als afkomstig van zuurpruimen. Of kritiek van inwoners wordt teruggebracht tot 'het is steeds hetzelfde groepje schreeuwers'. Soms is dat zo, maar heel vaak is dat niet zo. Kortom, Newsrooms - of beter gezegd signalen van analisten - worden ervaren als interne oppositie of op zijn best als 'irrelevant'. Dat moet en kan anders. Zeker in tijden van opgavegericht werken. Daartoe ontwikkelden we afgelopen jaar het 4A-model. Het gaat uit van de ambities (doelen en kernwaarden) en acties van binnen en houdt die vervolgens aan tegen wat daarover wordt gezegd 'buiten'. Om vervolgens tot relevante adviezen te kunnen komen. Zo ontstaat een lerende cirkel binnen én een betere tango tussen omgeving en organisatie. Het helpt Newsrooms om de plafonds in de eerste fase met succes te doorbreken. Het 4A-model verdient meer woorden dan ik hier eraan kan geven, dus neem gerust contact op.
En voor deze en andere resultaten van het onderzoek kijk gerust op de site van Renata. Uniek materiaal, met dank aan alle gemeenten die meewerkten!