Hoe representatief zijn uitingen op social media?
/Regelmatig maken we omgevingsanalyses voor gemeenten en veiligheidsregio’s. Hierin staat alle beeldvorming over corona, vaccineren en nieuwe versoepelingen, gebaseerd op openbare bronnen, zoals nieuwssites, twitter en openbare Facebookpagina's.
Maar hoe representatief is het beeld op openbare social media-bronnen? Kun je je advies erop baseren als veiligheidsregio?
Uitingen over maatschappelijke kwesties op social media zijn zelden representatief. Het stille midden houdt zich op Twitter en op openbare Facebookpagina's letterlijk vaak stil. Je kunt dus in omgevingsanalyses wel zien welke argumenten er leven, maar zelden duiden hoe zwaar je die moet wegen in het totaal van de bevolking.
Twee opties daarvoor. Je kunt kijken naar feitelijk gedrag. Zo is meer dan 80 procent van de bevolking gevaccineerd. Dat zou je niet denken als je naar het (openbare) social mediabeeld kijkt. En je kunt het stille midden onderzoeken. Dat gebeurt regelmatig, óók bij veiligheidsregio's.
NB. Betekent dit dat je geen omgevingsanalyses meer zou moeten maken? Integendeel, beter half zicht, dan geen zicht. En het zicht dat je ermee krijgt, is op argumenten aan steun en kritiek. En de woorden die gebruikt worden. Inhoudsanalyses dus. Die moet je snel hebben. En zijn bovendien handig als input voor onderzoek of ze leven bij het stille midden, en zo ja: hoe zwaar ze daar wegen.
Op de hoogte blijven?
Volg Aart Paardekooper op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/aartpaardekooper/
En schrijf je in voor onze nieuwsbrief De Inwoner Centraal: https://www.pro-public.nl/de-inwoner-centraal/