Drie tips voor meer focus in communicatie
/Veel mensen kennen Newsroom als iets waarmee je snel inhaakt op opkomende vragen en issues. Dat is ook zo. Minder bekend is dat je in de Newsroom ook prioriteiten managet. Niet alleen van dag tot dag, maar ook over langere tijd, met name op belangrijke momenten in het jaar. Dit jaar extra belangrijk om te doen, omdat 2021 een ‘oogstjaar’ is voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Bestuurders willen juist nu weten hoe hun speerpunten overkomen op de omgeving. Niet alleen ten behoeve van resultatencommunicatie, maar ook om tijdig te kunnen (bij)sturen. Alleen, wat doe je als bestuurders duizend-en-één prioriteiten hebben en niet kunnen of willen kiezen?
Tip 1: kijk in het coalitie-akkoord en/of de begroting.
Selecteer prioriteiten waar dit jaar ècht veel beleids- en communicatie-aandacht naar toe zal gaan. Dat zijn met name projecten en prioriteiten met veel impact op de samenleving. Dit noemen we de groslijst. Hoe breng je het bestuur daarna tot een keuze van zeg, een werkbare hoeveelheid prioriteiten?
Tip 2: leg je groslijst voor aan inwoners.
Vraag inwoners aan welke zaken de gemeente volgens inwoners de komende tijd vooral moet werken. De uitkomsten van zo’n prioriteitenpeiling zijn niet alleen vaak een verrassing, ze geven ook een overzichtelijke rijtje prioriteiten die ‘top of mind’ zijn bij de bevolking. Dat geeft het bestuur de nodige richting om een behapbaar aantal prioriteiten vast te stellen voor dit jaar. Dat is niet alleen fijn voor hen, maar ook voor inwoners, omdat ze meer herkenbaar zien waar het bestuur mee bezig is. En voor ons als communicatie, want daarmee kunnen we in veel meer koers houden in de waan van de dag.
Tip 3: analyseer wat er over elke prioriteit wordt gezegd: wat leeft er in de media en op social media?
Welke steun of kritiek is er te zien? Welke risico’s en kansen levert dit op en hoe kun je deze samen met beleid en bestuur managen? Door beeldvorming over prioriteiten regelmatig te analyseren, zie je hoe effectief je communicatie is, je beleid overkomt én waar bestuurlijk kansen liggen. Zelfs de TamTam verandert als je speerpunten en kernwaarden daarin zwaarder laat wegen dan nu: hij wordt vaker gelezen én vooral: beter benut.
Prioriteiten stellen is ook dè basis voor communiceren met focus. Wil je meedoen aan een webinar of workshop over communiceren met focus? Zie://lnkd.in/gF6zKtH
Schrijf je in voor het webinar Prioriteitenpeilingen
Wil je weten wat volgens inwoners van de gemeente ‘top of mind’ is?
Meld je aan voor het webinar Prioriteitenpeilingen!