LinkedIn wordt als bron van online analyse onmisbaar

Het is een beetje als in een toilet met WC-eend dat ik deze observatie over WC-eend hier deel.

LinkedIn neemt al jaren toe in als bron van informatie én beeldvorming. Maar online monitoring tools mogen geen gebruik maken van informatie LinkedIn - met uitzondering van de eigen LinkedIn pagina. Dat ligt niet aan die tools, maar aan LinkedIn: dat beslist daar zelf over.

Helaas mis je dan wel eens wat belangrijks. Dat merkte ik vorige maand bij het opleveren van een omgevingsbeeld. ‘Het gezag van de organisatie wordt bij dit besluit niet in twijfel getrokken’ meldde ik doodleuk. Als bronnen had ik de gebruikelijke bronnen genoemd die online monitoring tools gebruiken zoals online media, X en (openbare) Facebookpagina’s.

Helaas werd op LinkedIn het gezag van de organisatie wél in twijfel getrokken. In het bijzonder de deskundigheid. Het was aan een oplettende lezer van de analyse te danken dat dat alsnog zag. Twee trefwoorden intikken op LinkedIn - buiten de monitoring tool dus - was voldoende om een aantal goed onderbouwde argumenten tegen het besluit van de organisatie te vinden. Belangrijk voor mijn analyse.

Ik neem deze extra check op in mijn aanpak. Tante Google had ik er al staan als extra check voor nieuwsberichten, daar komt nu Oom LinkedIn bij. Het blijft in ontwikkeling, online monitoring.