Publiekscampagne organiseren? Pretest van tevoren
/Afgelopen jaar hebben overheden meer campagnes voor één thema gedraaid dan ooit tevoren. Van ‘hamsteren’ en ‘handen wassen’ tot ‘voor wie houd jij afstand’ en ‘stroop jij ook je mouwen op’: het aantal publiekscampagnes van gemeenten over corona was niet meer bij te houden. Maar hoe effectief zijn deze uitingen eigenlijk geweest? Zijn ze gezien? Gewaardeerd? Hebben mensen zich erdoor laten beïnvloeden?
Afgelopen jaar onderzochten we dat samen met een gemeente en een campagnebureau. Samen met de gemeente maakte we een passende vragenlijst om de bekendheid en waardering van een achttal coronaposters te meten onder jong én oud. Deze waren geplaatst op social media én in abri's op straat. Drie belangrijke conclusies:
de bekendheid van de posters was lager dan gehoopt
ook de waardering voor de posters was lager dan gehoopt, maar varieerde ook sterk tussen posters onderling
dat gold ook voor de waardering voor de gebruikte slogans
Deze conclusies bespraken we met de gemeente én het campagnebureau samen. Belangrijk om dat samen te doen. Maar nog belangrijker: het leidde ons tot de conclusie dat het belangrijk is om campagne-uitingen van tevoren al te testen bij het publiek, in plaats van achteraf te evalueren. Dat is voor mij de belangrijkste conclusie. Dus, heb je de komende tijd een belangrijke campagne te maken voor op straat & social media? Voor de warmtevisie, het nieuwe speeltuinbeleid of ‘wat te doen na corona’? Test diverse uitingen vóóraf uit: verschillende ontwerpen, slogans, afbeeldingen, kleurencombinaties etc. Het scheelt je handenvol geld en impact achteraf.
Advies nodig? Bel of mail gerust: 06-14625242 & aart@pro-public.nl. We helpen concreet met:
Het testen van slogans en afbeeldingen bij verschillende doelgroepen
Onderbouwen van positieve en negatieve scores voor elke slogan en afbeelding
Opbouwen van testpanels die je steeds opnieuw kan vragen om mee te denken
Geen zin en tijd om zelf een testpanel op te bouwen? Leg je campagne-ontwerpen voor aan het Pro Public Publiekspanel. Met meer dan 5.000 leden uit diverse doelgroepen zit jouw doelgroep er ongetwijfeld tussen – en anders zorgen we ervoor.