De invloed van Corona op de Newsroom

Corona versnelt het werken in Newsrooms van veel gemeenten. Bestond het Omgevingsbeeld / de TamTam 'vroeger' uit louter online informatie, nu staat er vaak óók informatie in van:

  • Klantcontactcentrum (KCC): welke vragen en zorgen hebben inwoners en ondernemers aan de balie, telefoon en webcare?

  • Handhavers en wijkagenten: wat zien en merken zij op straat?

  • Informatie uit de 'papieren' lokale krantjes: wat berichten zij over Corona en de vele aanpassingen?

Alvast drie tips :

1. Maak het concreet

Vermeld dagelijks hoeveel signalen over Corona zaken binnen komen en via welke kanalen. Dus niet ‘veel’ of ‘weinig’, maar noem het exacte aantal.

 2. Houd de trend bij

Geef ook aan of er sprake is van een opwaartse of neerwaartse trend. Dat maakt het verloop inzichtelijk. Maak als het kan, ook een grafiek, bij voorkeur met voor elk soort vraag / probleem een andere kleur.

 3. Geef ook aan wat er met vragen en beleefde problemen gebeurt

Vragen en problemen noteren, is maar de helft van het werk. Geef ook aan wat er met vragen, problemen, signalen, klachten, etc gebeurt.