Interview: veranderingen door corona in de Newsroom ‘s-Hertogenbosch


Interview met Bas Sturkenboom

Heeft ‘corona’ iets veranderd in de communicatie van de gemeente? En in het optreden en communicatie van burgemeester en wethouders?

In de eerste coronaperiode was de focus van het bestuur, een flink deel van de organisatie en de gehele afdeling Communicatie vooral gericht op de corona gezondheidscrisis. Al snel heeft het college van B en W ingestemd met het voorstel van de afdeling communicatie om in de gemeentelijke informatievoorziening deze gezondheidscrisis centraal te zetten. En dat heeft zich vertaald in de uitvoering.

De communicatieafdeling heeft vanaf half maart tot half juli de crisiscommunicatie rondom het coronavirus lokaal verzorgd en regionaal ondersteund. Vanuit Communicatie is een breed scala aan middelen ingezet om inwoners, organisaties en bedrijfsleven te informeren. Door Onderzoek en Statistiek is in deze coronaperiode o.a. onderzoek gedaan onder inwoners naar de inzet van communicatie. Uit de onderzoekresultaten blijkt dat de meeste respondenten tevreden zijn over de informatievoorziening. 85% kan de juiste informatie vinden en 84% vindt dat er voldoende informatie wordt verspreid. 76% vindt de informatie voldoende duidelijk. Ook de tweede peiling liet vergelijkbare resultaten zien.

Online en op sociale media is de eerste berichtgeving gestart op 9 maart door middel van nieuwsberichten op de startpagina en sociale media. Vanaf 15 maart zijn we overgestapt naar een liveblog op de gemeentelijke website. En aansluitend is een speciale Coronawebsite binnen onze website opgebouwd. In een later stadium is website verder doorontwikkeld om nog beter inzicht te geven in de ambities van het bestuur op Coronagebied en de getroffen maatregelen www.s-hertogenbosch.nl/corona/. Voor ondernemers is de speciale website Ondernemenindenbosch.nl ingezet.

De eerste weken hebben vooral de landelijke maatregelen een plek gekregen op onze online kanalen. Daarna zijn er effecten, maatregelen en initiatieven ontstaan waardoor ook deze (meer lokale) berichten gecommuniceerd zijn op de website en sociale media pagina’s (denk aan dienstverlening, ondernemersregelingen, samenzijnwijdenbosch.nl).

contentimage.jpg

Gedurende de hele crisis is regelmatig een update gedeeld van de burgemeester en/of het gemeentebestuur. Deze berichtgeving ging in op waargenomen kwalificaties, houdingen, standpunten en emoties. Ook is geëxperimenteerd met een live uitzending waarbij inwoners voorafgaand en tijdens de stream vragen konden stellen aan de burgemeester die live werden beantwoord. In de gemeentelijke huis-aan-huispagina’s zijn 16 extra pagina’s verschenen met informatie rondom de coronacrisis. In advertenties heeft het stadsbestuur alle doelgroepen die de crisis extra getroffen heeft of die extra inzet hebben gepleegd, een spreekwoordelijke ‘aai over de (Bossche) bol’ gegeven. Er zijn tientallen mediabijdragen geleverd aan landelijke, lokale en regionale media door burgemeester en wethouders.

Collegeleden hebben breed contact gehad met instellingen en organisaties. Daarvoor zijn onder meer brieven gestuurd en veel persoonlijke contacten geweest. Met als doel om een hart onder de riem te steken en te horen waar eventuele knelpunten zitten. En te horen waar de gemeente van dienst kan zijn.

In samenwerking met de lokale omroep is het programma Kijk op Corona gerealiseerd. In dit programma stonden gemeentelijke informatievoorziening, betekenisgeving en schadebeperking centraal. In een maandelijks dashboard houdt de gemeente vinger aan de pols als het gaat om de effecten van de coronacrisis als het gaat om de effecten op de economie, arbeidsmarkt, zorg, woningmarkt, veiligheid en andere beleidsterreinen. https://is.gd/RpziYX. Mede op basis hiervan formuleert de gemeente zijn beleid in deze coronatijd.

Ook in de interne communicatie zijn de gemeentelijke medewerkers via het social intranet en speciale uitgaven van het digitale personeelsmagazine geïnformeerd wat het coronavirus voor hun werk betekent.

Wat betekende ‘corona’ voor de Newsroom?

In ’s-Hertogenbosch draaide de newsroom al 3 tot 5 x per week met een dagstart (en op maandag met een weekstart). In de dagstart kijken we op basis van een tamtam wat er speelt in het nieuws, webcare en social en waar op geacteerd zou moeten worden. In de weekstart op maandag kijken we aanvullend hoe we de planning online, social en offline rondom de gemeentelijke informatievoorziening vormgeven. Tevens gebruiken we de weekstart om communicatievraagstukken met elkaar te bespreken.

In coronatijd lag de focus in de Tamtam en de bespreking daarvan op het coronavirus en de te ondernemen acties. In de beginperiode liep dit tot in het weekend door. Op basis van de Tamtams konden we zien welke informatiebehoeften er leefden in de samenleving rondom het coronavirus en daarnaast of we op het gebied van schadebeperking en betekenisgeving als gemeente in actie zouden moeten komen. We hebben gemerkt dat vooral eigen vormgegeven communicatiemiddelen die aansluiten bij het Bossche gevoel rondom corona veel interactie hebben opgeroepen. Via het eigen programma op de lokale omroep konden we in de periode van de intelligente lockdown ook veel ouderen in onder meer verzorgingshuizen bereiken.

Kopie+van+virs+%283%29.jpg

Welke van deze veranderingen voor de communicatie & de Newsroom zijn blijvend, denk je?

De dagstart en weekstart zijn uiteraard gebleven. Bij de weekstart haken ook de decentrale communicatiecollega’s inmiddels aan. Nu we in de tweede coronagolf zitten blijft dit onderwerp uiteraard een structureel onderwerp in de newsroom. Maar we willen wel doorontwikkelen. Onder meer door rondom de speerpunten van het collegebeleid in de newsroom structureler af te stemmen. Wat speelt er in de samenleving, hoe kunnen we in verbinding daarmee gemeentelijk beleidsthema’s presenteren en wat halen we op in de monitoring? Ook zien we een versnelde toepassing van digitale middelen en online participatie in ons werk. Hier willen we op doorontwikkelen. Zo willen we een eigen studio inrichten die we kunnen gebruiken voor digitale interactieve sessies van collegeleden met inwoners en stakeholders maar ook voor digitale persontmoetingen en interne sessies met de medewerkers. Als de coronacrisis één ding heeft geleerd, is dat er veel nieuwe dingen mogelijk zijn op ons vakgebied. En dat geeft weer veel energie in deze soms moeilijke tijd waarin iedereen wordt geacht thuis te werken.

Welke ambities van de afdeling Communicatie stonden er op je verlanglijst, maar moeten nu wachten?

De eerste maanden werkte de hele afdeling communicatie voor de coronacrisis. Gaandeweg is dit afgeschaald. We hebben in deze periode vooral geleerd hoe we op nieuwe manieren ons vak kunnen vormgeven en zijn nog volop bezig dat te ontdekken. Dus niet persé ambities parkeren maar onderzoeken wat er wel kan en vooral nieuwe dingen uitproberen.