Training Reputatiemanagement

Doet de bestuurder de goede dingen? Komt dat ook zo over op de omgeving? Vragen waar menig bestuurder, bestuurs(communicatie)adviseur en woordvoerder mee worstelt.

Deze training helpt je om het goede gesprek over de positionering van de bestuurder / het bestuur te voeren op basis van een onderbouwd omgevingsbeeld.

We starten de dag met de prioriteiten én kernwaarden. Zijn het er niet teveel? En zijn ze scherp genoeg? Komen ze ook zo door in de eigen communicatie van het bestuur & de bestuurder? Waar wel en waar niet? Wat kun je adviseren? Dit is wat we noemen de gewenste positionering: de ‘soll’-situatie.

Daarna analyseren we feitelijke beeldvorming over organisatie en bestuur: de ist-situatie. Hoe zag de beeldvorming over het bestuur of de bestuurder er uit de afgelopen tijd? Welke steun en kritiek zijn te zien in de media en op social media? Hoe moet je deze duiden? Zijn er in media andere accenten en argumenten te zien dan op social media? Zijn er patronen en trends te zien waar het bestuur / de bestuurder wat mee moet?

Door de ‘soll’-situatie en de ‘ist;’-situatie te vergelijken ontstaan er boeiende inzichten. Bijvoorbeeld: of de positionering eigenlijk wel zo helder is. En of deze ook zo wordt beleefd in de omgeving. Tijdens de vergelijking van ‘ist’ en ‘soll’ zie je ook snel waar een bepaalde bestuursstijl botst met behoeften in de samenleving. Dat is bijvoorbeeld het geval als profilering boven positionering gaat. Of als iemand niet de behoeften van de gemeenschap voorop stelt, maar de eigen beleving daarvan: vastzitten in de eigen bubbel. Voor alle duidelijkheid: je kunt deze training ook volgen met ‘de organisatie’ als focuspunt in plaats van het bestuur/de bestuurder.

Programma

  • Kennismaking en leerdoelen

  • Blik op de prioriteiten en kernwaarden van organisatie  en bestuur

  • Begrippenkader:

    • Positionering vs profilering

    • Imago en reputatie

  • Duiding:

    • mediadynamiek

    • social media-dynamiek

    • polarisatie

    • het stille midden als cruciale factor voor veranderingen en transities

  • Zelf aan de slag met analyse van de beeldvorming over het bestuur of een bestuurder

  • Presenteren gemaakte analyses

  • Terugkoppeling naar leerbehoeften en vervolgstappen na deze dag


Voor wie?

Bestuursadviseurs

Bestuurscommunicatieadviseurs

Woordvoerders

Communicatieadviseurs

Omgevingsanalisten

Investering

De investering in deze training van een dag bedraagt € 495 per persoon (open inschrijving). De training gaat door vanaf minimaal 4 deelnemers en kent een maximum van 10 deelnemers. Neem een collega mee, wel zo gezellig en samen weet je meer!

Als je de training in eigen huis wilt organiseren, kan dat! De investering bedraagt dan € 2.500 voor maximaal 10 deelnemers. Genoemde bedragen zijn exclusief BTW maar inclusief onkosten.

Meld je vandaag nog aan!