Wat mensen spontaan zeggen, is vooral online te zien. Denk aan social media en discussieplatforms. Een open riool? Soms. Maar lang niet altijd! Je ziet er ook vele argumenten, vragen, zorgen, behoeften en suggesties. We analyseren dat voor je. Zo krijg je snel inzichten waar je mee verder kan met je project, je maatregel of het issue.

Elke omgevingsanalyse heeft zijn eigen insteek. Er zijn er velen, kijk maar eens:

Heb je een omgevingsanalyse nodig? Samen met jou zetten we 4 stappen:

1. Samen bepalen de insteek.

Neem contact op: zie onder. Vertel wat het probleem is, of de gwenste situatie. Samen bepalen we de gewenste insteek. En de deadline natuurlijk.

2. We zoeken uit hoeveel berichten er zijn en wat de tijdsinvestering is.

We zoeken uit hoeveel berichten er al verschenen zijn. Op basis daarvan maken we een schatting van de tijd die nodig is een analyse te maken. In combinatie met ons uurtarief maken we een schatting van de kosten en zetten dat zwart op wit.

3. We maken de analyse.

We gaan aan de slag met de analyse. We onderscheiden vaak drie krachtenvelden: het mediabeeld, het opiniemakersbeeld en het bevolkingsbeeld. Alles wat mensen en media zeggen structureren we op basis van steun, kritiek, vragen en suggesties. Bij crisisanalyses ordenen we op basis van de IBS-structuur: informatiebehoeften, schadebeperking en betekenisgeving. Ook geven we aandachtspunten voor de bespreking in het team. Je ontvangt de analyse met bespreekpunten in de mail.

4. We bespreken de resultaten.

Samen duiden we de resultaten in een telefoon of teamsgesprek. Dat legt de basis voor de volgende omgevingsanalyse - indien nodig!